Hoe organiseer ik een slaapfeestje?
November 2024
Hoe pak ik de organisatie van een slaapfeestje aan? Hierbij Esther's stappenplan!
1 - Bepaal hoeveel kinderen je te slapen wilt hebben. Kijk ook bij mijn blog: Wat past in mijn woonkamer?
2 - Met dochter/zoon bepaal je op de website van Logeerpartijtje wat voor thema het leukst is voor het slaapfeestje.
3 - Begin 4 weken van te voren met inventarisatie bij andere ouders, wanneer zijn de kinderen beschikbaar? Gun deze vraag om informatie maar een paar dagen. Na 3 dagen via Whatsapp informeren wat mogelijk is. Want daarna is het van het netvlies van drukke ouders gezakt.
Dan krijg je alvast mee dat Vera perse niet op zaterdagmiddag 30 november kan omdat ze een dansuitvoering heeft. Dat Saartje nog niet durft te slapen. En dat de helft van de meiden op zaterdag om 11 uur sporttraining hebben.
4 - Uit deze informatie filter je één of twee geschikte data en begintijd/eindtijd.
Laten we zeggen: Vrijdagmiddag 29 november vanaf 16.30 uur tot zaterdagochtend 10.00 uur. Dan is duidelijk voor de ouders dat hun kind vrijdagavond avondeten krijgt op het feestje en op zaterdag ontbijt. Het kind kan op tijd opgehaald worden om meteen naar sporten door te gaan.
5 - Bij Logeerpartijtje informeer je of het thema van jullie keuze beschikbaar is op 2 data: 29 november en 6 december.
Van bepaalde populaire sets hebben we wel 25 stuks dus het gebeurt bijna nooit dat een thema niet beschikbaar is (als je 4 weken van te voren informeert). Want hoe meer Last-minute je bent met boeken, hoe groter de kans dat thema's bezet zijn. Dat wil niet zeggen dat we er niet uit komen. Want Last-minute zijn we gewend ;-) niet iedere ouder is een planner. Dan proberen we zo dicht mogelijk bij het thema te blijven. En met wat kleine aanpassingen, lukt het vaak toch.
6 - Beslis of je een tipi-set wilt voor het kind dat nog niet wil blijven slapen. We geven vaak wel een extra set mee. Als het kind dat niet durft te slapen dan toch beslist om te willen blijven, heb je zo een set neergezet. We merken regelmatig dat, als er geen druk op zit en als het kind het naar de zin heeft, de stap om te blijven slapen ineens kleiner is. Als je de set netjes/ongebruikt (met het dekbedovertrek nog onaangeroerd) terug geeft, rekenen we geen extra set. Als de extra set wel is opgezet, rekenen we dit achteraf door. We geven sowieso gratis een extra tasje mee voor het kind dat niet slaapt.
7 - Als je tijdig begint met de organisatie en boeking van het feestje, mag je Esther altijd vragen om een digitale uitnodiging. Helemaal maatwerk: een foto van je kind gecombineerd met informatie en thema elementen. Dit hoort bij de service.
8 - Dan begint de voorpret. Wat voor film gaan we kijken, wat gaan we eten, wat voor spel gaan we doen? En... wie slaapt waar? Van ons krijg je een prachtig gratis tasje. Met mooie naamlabels die aan deze tasjes passen. Daar kunnen de namen van de kinderen op geschreven worden. Vooral bij meiden is het lekker als dit bij binnenkomst duidelijk is. Jouw kind heeft de regie van het feest in handen. Zo ontstaat er geen gekissebis van wie slaapt waar en blijft het gezellig.
Heb je nog vragen? Laat het ons weten!